יצירת קשר
חיפוש באתר

התפתחות ילדים מגיל שנה עד גיל שנתיים

תאריך: 04/11/2014 13:24   מחבר: מערכת האתר

מגיל שנה עד גיל שנתיים משתפרות מאוד המיומנויות המוטוריות של הילד והוא לרוב כבר מתרוצץ בבית, מוציא מהארון חפצים, משחק, מחטט ועושה המון בלגן סביבו.

במקביל נמצא מוחו בשלבי התפתחות ילדים מואצים וכישורי השפה וההבנה שלו משתפרים מאוד. הוא הופך חברותי ומתקשר עם סביבתו בקלות. הילד הופך סקרן מאוד ונכון להכיר לעומק את העולם שמסביבו.

מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה בילדים עד גיל שנתיים

גדילת ילדים היא תהליך המשפיע מאוד על התפתחות המוטוריקה בגילאים אלו. אם במהלך התפתחות עד גיל חצי שנה יכל הילד רק לשכב, הרי שעתה יכול הילד להתיישב על כיסא קטן המיועד לגילו ומאוחר יותר הוא גם לומד לטפס על כיסא רגיל.

הוא מסוגל להתרומם בקלות מישיבה לעמידה באמצעות הידיים והוא הולך בביטחון וביציבות כאשר שתי רגליו פסוקות מעט.

בשלב זה הילד גם מתחיל לרוץ וליהנות מכישורי ההליכה שרכש, אך לרוב איננו מסוגל להתמודד עם מכשולים הניצבים בדרכו. הוא מצליח לעלות ולרדת במדרגות באמצעות עזרה ממבוגרים ומטפס על רהיטים או על חפצים שונים שנקרים בדרכו.

בשלב התפתחות מוטורית זה משתמש הילד בשתי ידיו בקלות ולסירוגין כאשר הוא משחק. הוא מצליח להחזיק צבעים באמצעות אגרופו ולקשקש ולשרבט על דף. הילד מסוגל להרכיב פאזל הכולל כשניים עד ארבעה חלקים. לעתים בגיל זה ניתן כבר להבחין בידו המועדפת.

קיראו בהרחבה על: לקויות שמיעה בגיל הרך

התפתחות חושים עד גיל שנתיים

אם התפתחות ילדים עד גיל שנה הייתה מאופיינת בחישה מוגבלת, הרי שלקראת גיל שנתיים הופך הילד לערני יותר כלפי סביבתו והוא מתחיל להצביע על חפצים המושכים את תשומת לבו.

הוא מתחיל לשים לב לגודלם של החפצים לפי המראה ומזהה גם צעצועים קטנטנים המצויים במרחק של עד כשלושה מטרים. בשלב זה הילד גם מפתח העדפה לצלילים מסוימים.

הילד אוכל בכוחות עצמו ואף מצליח לשתות, לרוב כשהוא שופך על עצמו ועל סביבתו את המים שבספל. בתקופה זו הוא גם מנסה לא אחת לטעום דברים או חפצים שאינם ראויים לאכילה.

התפתחות עד גיל שנתיים – מיומנויות שפה ותקשורת

בתקופה שבין גיל שנה לגיל שנתיים עולה בהדרגה קצב רכישת המילים, כאשר הילד מגלה כי לכל חפץ או לכל אדם ישנו שם. תחילה רוכש הילד אוצר מילים הכולל כ-10 או יותר מילים, אך לקראת גיל שנתיים מתרחב מאוד אוצר המילים ומכיל קרוב ל-50 מילים.

באופן התחלתי משתמש הילד במילים כאמצעי ציון אך בהמשך הוא לומד לצרף מילים בודדות למשפט. בשלב זה של התפתחות שפה הוא גם מאזין וחוזר על המילים ששמע שוב ושוב.

קיראו בהרחבה על: קלינאות תקשורת - לטיפול בבעיות התפתחות שמיעה ושפה

כישורים חברתיים הנרכשים עד גיל שנתיים

הילד מתחיל להביע רגשות חיבה כלפי הוריו, נצמד אליהם ואפילו מכווץ את שפתיו כדי לתת נשיקה. הוא סקרן ומתחיל לשאול שאלות על סביבתו ואף מצליח לבצע משימות מורכבות. הילד מבין הוראות פשוטות וגם מידע הנמסר בפשטות.

בשלב זה הוא גם מגלה סימני מרידה ראשונים ומצהיר "לא רוצה" או אף מתעקש לבצע משימות שונות לבדו, אך עם זאת כאשר הוא מתקשה הוא מבקש עזרה.

הילד מגלה את גן השעשועים – הוא נהנה ממשחק בנדנדות, מגלישה במגלשות וממשחקי כדור ובמסגרת זו הוא יוצר קשר עם הסובבים אותו ומשתף פעולה במשחקים בחול ובמים.

רוצים ללמוד עוד על התפתחות ורפואת ילדים?
גלשו באתר רופא ילדים ותמצאו מידע מקיף על כל מה שמעניין הורים.