יצירת קשר
חיפוש באתר

התפתחות ילדים בין גיל חצי שנה לגיל שנה

תאריך: 04/11/2014 12:02   מחבר: מערכת האתר

בתקופה שבין שישה חודשים לגיל שנה ניתן לראות זינוק ענק בכל האספקטים של התפתחות ילדים, עד שכמעט לא מכירים את התינוק.

בגילאים אלו מתחיל התינוק לנוע ולתקשר יותר עם סביבתו. הוא מתהפך בקלות רבה, נעמד על ארבע, מתחיל לזחול והתמצאותו במרחב משתפרת מאוד.

במקביל לעלייה בכושר התנועה, גוברת אף סקרנותו של התינוק והתעניינותו בסביבתו, והוא הופך ערני יותר למתרחש סביבו, תקשורתי וחברותי. לקראת סיום שנתם הראשונה מתחילים רבים מהתינוקות גם ללכת.

זחילה

רבים מהתינוקות מתחילים דווקא בזחילה לאחור, כשהם בועטים ברגליהם ודוחפים את עצמם באמצעות הידיים. ישנם גם תינוקות הזוחלים תחילה על גחונם בתנועות המזכירות מאוד את תנועות השחייה.

לא מעט תינוקות משנים את סגנון הזחילה לאחר שלמדו לזחול בדרך מסוימת ומאמצים שיטת יעילה יותר המאפשרת להם לנוע בנוחות ובמהירות יחסית.

ישיבה

בשלב זה, וזמן קצר לאחר שהילד מפתח מיומנויות זחילה טובות הוא גם מצליח לשבת. תינוקות רבים עוברים למצב ישיבה לאחר שהם עומדים על ארבע ודוחפים את גופם הקטן לאחור.

תינוק אשר איננו מגלה יכולות הנעה עצמית בגילאים אלו הוא בעל סיכון לעיכוב התפתחותי כלשהו, ומומלץ לפנות אל רופא ילדים על מנת להוועץ לגבי המתרחש.

עמידה והליכה

תקופה זו מתאפיינת במעבר מישיבה לעמידה ומאוחר יותר גם להליכה. עם זאת, המעבר משלב לשלב הוא אינדיבידואלי וישנם גם תינוקות שאינם הולכים טרם מלאו להם 18 חודשים ואף יותר.

היכולת ללכת מתפתחת באופן הדרגתי. בשלב זה לומד התינוק להיעמד בכוחות עצמו תוך כדי הישענות על חפצים שונים.

צעדיו הראשונים הם מטבעם מהוססים, בלתי יציבים ומפוחדים מאוד, אך בהדרגה הם הופכים בטוחים ויציבים יותר.

תחילה מנסה התינוק לעמוד ולהתייצב תוך היצמדות לאחד הרהיטים בבית, לאחר מכן הוא מנסה לצעוד לאורך הרהיט בו הוא נאחז,  ולבסוף, לאחר שהוא אוזר מעט אומץ, הוא מנתק עצמו בהדרגה מהרהיט ועומד בכוחות עצמו.

לרוב התינוק איננו מסוגל לעמוד ללא תנועה יותר מכמה שניות וההליכה מסייעת לו לשמור על שיווי המשקל שלו, כאשר הוא פורס את זרועותיו לצדדים.

שמיעה והשמעת קול

כושר השמיעה של התינוק בשלב התפתחות זה גם הוא משתפר מאוד. התינוק כבר מזהה צלילים שונים ואף מסוגל לקשר בין צלילים ובין החפצים המפיקים אותם.

בשלב זה הופך הילד גם לפטפטן, הוא צוחק, משמיע קולות ומנהל מונולוגים חסרי מובן. לקראת גיל שנה ישנם כבר ילדים מתקדמים מבחינת התפתחות שפה, המצליחים לבטא את המילים "אמא" ו "אבא", אך לרוב אינם מצליחים ליחסן לאחד ההורים.

לחצו לקריאה מורחבת בנושא לקות שמיעה בגיל הרך

מוטוריקה עדינה

בשלב זה קיים שיפור בהיבטי התפתחות מוטורית של התינוק. תנועותיו של הופכות מדויקות יותר והוא יכול לאחוז חפצים קטנים על ידי שימוש באגודל ובאצבע.

הוא מסוגל לדפדף בספרים, להצביע על חפצים, לפתוח דלתות, לפתוח מגרות ואפילו לפתוח קופסאות בגדלים שונים. התינוק לומד גם לאכול בכוחות עצמו.

תחילה הוא לומד לאחוז את המזון בידו ולהכניסו לפה ומאוחר יותר גם להשתמש עם כפית.

לקריאה נוספת: טיפים לגמילה מחיתולים

תרומת ההורים להתפתחות

התפתחותו הטבעית של הילד תלויה מאוד בגירויים חיצוניים. מסיבה זו, חשוב מאוד לעודד את הילד בדרכים שונות העשויות לתרום להתפתחותו.

חשוב לתת לילד להתנסות.  גם אם לעיתים התוצאה היא לא נעימה, יש ליצור עבורו מרחב בטוח בו הוא יוכל להסתובב בחופשיות ולשפר את מיומנות התנועה שלו, יש להשמיע לילד צלילים, לעודד אותו להשתמש בקולו ולחזור על הברות או מילים פשוטות.

קיראו: התפתחות ילדים מגיל שנה עד גיל שנתיים

מידע משלים ומעניין בנושאים:   זחילה    מוטוריקה עדינה    גיל שנה