יצירת קשר
חיפוש באתר

התפתחות ילדים

תאריך: 26/10/2014 16:25   מחבר: רופא ילדים - האתר השלם לרפואת ילדים

החודשים הראשונים בחייו של ילד מלווים בהרבה אושר, התרגשות ושמחה, אבל גם בדאגה ובחששות תמידיים: האם הוא גדל "לפי הספר"? האם עשה כבר את המוטל עליו? למה הוא לא מבצע את כל הדברים המצוינים בספרי ההדרכה? האם משהו לא בסדר?

כל הורה מכיר את השאלות האלה, ועימן את ההשוואות התמידיות לילדים אחרים – מה הספיק, מה עשה, מה עדיין לא עשה... עם הזמן לומד כל הורה להרפות ולדאוג פחות, אך המעקב אחר התפתחותו של הזאטוט אינו פוסק בכל שנות ילדותו.

התפתחות תקינה בשנות החיים הראשונות היא קריטית וכוללת שלבים חשובים רבים. הילד רוכש בתוך תקופה קצרה מיומנויות וכישורים רבים וחיוניים כל כך, שקשה לעתים לא להתבלבל נוכח שפע היעדים שעליו להשיג. ואולם בתוך ים המידע המציף הורים בימינו חשוב לזכור כמה דברים בסיסיים:

מרבית הילדים מתפתחים בצורה תקינה לחלוטין ומגיעים לאותם הישגים בסופו של דבר. הדבר המבדיל ילד מילד הוא קצב ההתפתחות ולעתים גם הסדר שבו מפתחים יכולות שונות. משום כך, ההשוואות שכל כך מפתה לערוך הינן מיותרות ומזיקות – הן בתוך המשפחה והן מחוץ לה.

קיראו בהרחבה על: התפתחות ילדים בחצי השנה הראשונה לחיים

כל ילד הוא שונה ואין טעם להעמיס עליו ציפיות או יעדים – הוא יגיע לשם בכל מקרה, בקצב ובזמן שלו, וזו הדרך הטובה והנכונה ביותר.

בעיה התפתחותית, אם קיימת, אינה ניתנת לאבחון על ידי אינטואיציה או על סמך קריאה בספרות או צפייה בילדים אחרים בני אותו גיל. יש ילדים שמדלגים על שלבי התפתחות שונים, יש כאלה שמגיעים לנקודות ציון שונות בסדר אחר ויש כאלה ש"לוקחים את הזמן" ומשיגים את בני גילם בהמשך.

אין באף אחת מהתופעות הנ"ל כדי להגדיר פיגור התפתחותי, ואם קיים חשש לפיגור שכזה יש לפנות לרופא או למומחה בתחום. רק איש מקצוע יכול לאשש או להפריך חשש לבעיה התפתחותית.

קיראו: התפתחות ילדים מגיל שנה עד גיל שנתיים

התפתחות ילדים - נקודות ציון בשנים הראשונות

התפתחות חושית: בחודשים הראשונים לחייו מתפתחים חושיו של התינוק. הוא אמור להגיב לרעש חזק, לצלילים פתאומיים וליצירת קשר עין. בגיל חצי שנה הוא כבר צריך לחייך וליצור קשר עין, ובמהלך השנה הבאה הוא יפתח יכולות אלה וישכלל אותן. גם חוש הטעם צריך להשתכלל, ועימו מגוון המזונות והמרקמים שהילד אוכל. בגיל שנה הוא אמור לצרוך מזון מוצק בשמחה ובקלות.

התפתחות חברתית:
בשנה וחצי הראשונות מפתחת היכולת לתקשר עם הסביבה – באמצעות מלמול, הושטת יד, הצבעה והבנה חלקית של הנאמר לו. הילד בגיל הזה לא אמור לדבר עדיין, אבל בהחלט מצופה ממנו לנסות לתקשר, לבקש דברים ולהגיב. בגיל שלוש צריך הילד לשלוט בחוקים הבסיסיים של השפה ולהרכיב משפטים. קשרים חברתיים ממשיים, עם זאת, הוא יתחיל לפתח בסביבות גיל ארבע, אז יתחיל לרכוש חברים בגן.

התפתחות מוטורית:
בשנה הראשונה לומד הילד לזחול, לשבת ולעמוד. בהמשך יתחיל ללכת והחל בגיל שנתיים יתחיל במרתון של התפתחות מוטורית שיגיע לשיאו בסביבות גיל חמש. או אז הוא כבר ירוץ, יקפוץ, יפתח שיווי משקל ויוכל לעמוד על רגל אחת, להתנדנד, לטפס, לנתר ולדלג. במקביל מתפתחת המוטוריקה העדינה – ובסביבות גיל ארבע הילד יוכל להתלבש ולהתפשט כמעט ללא עזרה, לצייר, לפסל ולגזור, לצבוע, לגזור ולהדביק ולאכול בכוחות עצמו. 

קיראו בהרחבה על: התפתחות מוטורית של ילדים

התפתחות שכלית: בגיל ארבע או חמש אמור הילד להיות מסוגל לשבת בשקט ולהאזין לסיפור, לשחק במשחק קופסה, לצייר או לגזור. חשוב ביותר לחשוף את הילד למשחקים, גירויים מחשבתיים ופעילויות אקטיביות ולא להושיבם מול הטלוויזיה זמן רב. פיתוח יכולת החשיבה וההפשטה חשוב ביותר בגילאים אלה. גם אם לכל ילד ישנן העדפות שונות למשחק – חשוב שיפתחו אותן ולא יתנוונו.

רופא ילדים – האתר השלם לרפואת ילדים ישמח ללוות אתכם ואת ילדיכם במסע המרגש הנקרא התפתחות.

לקריאה נוספת: התפתחות שפה ודיבור