ידועה האמרה כי "האדם הוא יצור חברתי", ואכן, ליחסים בין אישיים ולתקשורת חברתית ישנה משמעות והשפעה ניכרת על מצבו הרגשי של האדם.
כך, מחד גיסא, היעדר יחסים בין אישיים או קשיים בתקשורת בין-אישית, עשויים להעיב ולגרום לסבל רגשי, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים.
לעומת זאת, ליצירת קשרים קרובים, נטילת חלק בקבוצה חברתית ותחושת שייכות אליה, יש משמעות והשפעה לא רק על מצב רוחו של האדם, אלא גם על היכולת והמוטיבציה שלו להתפתח, לצמוח ולממש את עצמו.
טיפול קבוצתי מהווה מקום המאפשר לעבוד על קשיים ביחסים בין אישיים, אך לא רק. טיפול קבוצתי מכוון להתמודד עם קשיים שונים ולאפשר התפתחות וצמיחה בתחומים רבים אחרים, עליהם נפרט בהמשך המאמר.
עולם הטיפול הרגשי עושה שימוש בכח ובעוצמה של קבוצת אנשים לשם התמודדות עם קשיים רגשיים, פחדים התפתחותיים, השגת שינויים, צמיחה, התפתחות, רכישת כלים ומיומנויות חברתיות, מימוש עצמי ועוד.
טיפול קבוצתי הוא למעשה טיפול במסגרתו משתתפים מספר אנשים / ילדים, החולקים קושי או התמודדות דומה.
את הקבוצה מנחה מטפל מוסמך (פסיכולוג ילדים או פסיכותרפיסט) או שני מנחים, תלוי במספר משתתפי הקבוצה. על מנחה הקבוצה להיות בעל רקע בהנחיית קבוצות ובטיפול רגשי.
בטיפול קבוצתי בילדים נעשה שימוש בכלים ייחודיים המאפיינים את הטיפול הרגשי בילדים: טיפול באמצעות משחק, טיפול באומנות, יצירה, פסיכו-דרמה או שילוב של כמה כלים כאלה. לטיפול קבוצתי בילדים ישנה משמעות וכוח, בין השאר בשל המשמעות של קבוצת השווים (קבוצת בני אותו גיל) בעולמם של ילדים.
ככל שילדים מתפתחים וגדלים, קבוצת השווים תופסת מקום משמעותי יותר בחייהם ובחשיבות שהם מייחסים לה.
לקבוצת השווים השפעה על התפתחות הזהות האישית של ילדים, הדימוי העצמי, תחושת השייכות שלהם, בניית היכולת להרגיש אמון ושותפות בקשר, יכולת להסתייע, ויכולת להתמודד עם סיטואציות שונות בחיים ועוד.
קראו בהרחבה: טיפים לגידול ילדים בריאים נפשית
זאת ועוד, יתרונותיו של הטיפול הקבוצתי נובעים מהיכולת לשתף אחרים המתמודדים עם אותם קשיים, לפרוק, לקבל תמיכה וחיזוק מאחרים וכן להתנסות בחוויות חיוביות (למשל הצלחה ביצירת קשרים בין אישיים בתוך הקבוצה), כאלה אשר יש בהם לתת כלים להתמודדות טובה יותר, גם מחוץ לקבוצה.
במקרים לא מעטים, הטיפול הקבוצתי מהווה מעין "מיקרוקוסמוס" לעולם המציאות. בכך הוא נותן לילדים את האפשרות לחוות סיטואציות שונות מתוך חיי היום-יום, בסביבה מוגנת יותר.
סביבה זו והליווי של איש מקצוע, מעניקים להם כלים ומיומנויות בהם הם יכולים להיעזר, כדי להצליח להתמודד טוב יותר. כך למשל, ילדים לומדים כיצד למצוא את מקומם בקבוצה, כיצד להביע את עצמם טוב יותר, כיצד לשתף פעולה, לפתח כבוד הדדי ועוד.
הטיפול הקבוצתי מתאים לילדים המתמודדים עם קשיים שונים, בין אם קשיים חברתיים, קשיים ביחסים בין-אישיים, התמודדות עם חרדה ופחדים, מצבי רוח, תוקפנות וכעס, דימוי עצמי נמוך, ביישנות, הפרעות קשב וריכוז, קושי בקבלת החלטות ועוד.
כמו כן, ישנם טיפולים קבוצתיים הממוקדים לעיבוד והתמודדות עם מצבים כמו גירושין, התמודדות עם אבל, מחלות וכדומה.
מחקרים מעידים, כי ילדים אשר סובלים מקשיים חברתיים, מקושי ליצור קשרים חברתיים ו / או מנידוי חברתי הם בעלי דימוי עצמי נמוך, סף תסכול נמוך, נטייה להתבודדות, עצבנות וכדומה.
קשיים אלה, ללא התייחסות מתאימה, עשויים ללוות אותם גם בגיל הבגרות. מסיבה זו, טיפול בגיל הילדות או כאשר הקשיים מתחילים להתהוות יכול לסייע ולמנוע את השפעתם לגיל ההתבגרות והבגרות.
כאמור, אחד הכלים המשמעותיים בהם עושים שימוש בטיפול בילדים הינו שימוש בעולם הדימיון ועולם המשחק.
טיפול מעניין וייחודי הנקרא "טיפול אוואטר" הינו טיפול חוויתי, בו קבוצת ילדים לוקחת חלק בבנייה ובהשתתפות בסיפור פנטזיה דמיוני, בו כל ילד מגלם דמות עם כוחות מיוחדים.
כל ילד יכול לבחור איך ומתי להפעיל את הכוחות שלו מצד אחד, ומצד שני הוא נתון להשפעות של התנהגות הילדים האחרים, להוראות המנחה ולתהפוכות הגורל – שנקבע ע"י הטלת קוביית משחק.
טיפול אוואטר הינו יחודי בכך שהוא נערך ונותן לילדים תחושה כאילו הם משתתפים בחוג, כשלמעשה הוא הרבה מעבר לכך.
הטיפול מונחה על ידי אנשי מקצוע מתחום הטיפול הרגשי בילדים ונועד ומכוון לעמת ילדים עם סיטואציות שונות מחיי היום-יום שהם מתקשים בהם או שזקוקים לחיזוק בהם, אבל באופן סמוי דרך סיפור דמיוני.
כך לומדים ומתנסים הילדים בפיתוח כישורים חברתיים, התמודדות עם תוקפנות, לחץ, כעס, תסכול, פחדים, התמודדות מול כוחנות, מול חוסר צדק. הם נדרשים לקבלת החלטות, לפתרון בעיות רגשיות, להתמודדות עם הצלחות וכישלונות, פיתוח חשיבה יצירתית, עבודה בצוות, לקיחת אחריות ועוד.
בסיום כל מפגש הילדים מסכמים את המסרים שאפשר לקחת מהמפגש.
הטיפול נבנה בהתאם לצרכים של כל קבוצה, בה משתתפים ילדים החולקים קשיים דומים. במהלך הטיפול מקבלים הילדים כלים ומיומנויות המסייעים להם להתמודד הן במשחק עצמו, אך בעיקר במציאות היום-יומית שלהם במשפחה או בביה"ס.
קראו עוד על טיפול אווטר לילדים באתר מרכז ד"ר טל
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||