טיפול במים, הידוע גם בשם"'הידרותרפיה", הוא פיזיותרפיה בעלת אלמנטים פיזיים וקוגניטיביים, המתבצעת תוך שהות במים.
הטיפול מוצע לאוכלוסיה הרחבה, מפעוטות ועד לבני הגיל השלישי, כשלכל טווח גילאים וקהל יעד משמשות שיטות שונות המותאמות ספציפית.
מדובר בסוג טיפול אישי מאוד, הדורש שיתוף פעולה ואמון, ותוצאותיו מתבטאות בשיפור ניכר ביכולות המוטוריות והקומוניקטיביות.
הידרותרפיה לפעוטות ולילדים מתאימה לקשת רחבה של אינדיווידואלים, כאשר ישנם טיפולים וגישות המותאמים לילדים בעלי התפתחות תקינה, טיפולים אחרים מותאמים לבעלי בעיות פיזיות, מוטוריות, נוירולוגיות וקוגניטיביות – מנכות, שיתוק מוחין, בעיות למידה ועד להפרעות קשב וריכוז מגוונות, וכן טיפולים וגישות המיועדים לתינוקות ולילדים בעלי צרכים מיוחדים.
טיפול במים הוכח כיעיל ומביא לפרודוקטיביות גבוהה בקרב תינוקות. הוא מעודד התפתחות מוטורית וכן נוירולוגית תקינה, ועל כן מומלץ כטיפול משלים על ידי רופאי ילדים.
עבור ילדים עם נכויות פיזיות ישנן שיטות הדרכה המדגישות את יכולותיהם הקיימות ואת בניית האמון במדריך ובסביבה החיצונית, וכן טיפוח בטחונם העצמי תוך דגש על מודעות ושליטה גבוהה יותר בגופם.
קיראו בהרחבה: מומים מולדים - התפתחותיים ומבניים
בטיפול בקרב ילדים פגועי מוחין, המדריך מסייע לילד לנוע בעזרת הגפיים הדומיננטיות תוך בניית האמון ביניהם.
יתרונה של התרפיה במים הוא בהתאמה בין תכונות המים לתכונות הגוף האנושי. גוף הפעוט או הילד "מאבד" ממשקלו הסגולי ביחס למים, מה שמקל על היציבה והציפה ומונע היווצרות לחץ על המפרקים, עמוד השדרה והשרירים.
התנגדות הגוף בתוך המים קשה יותר ולכן השרירים נבנים ומתחזקים. בסוגי טיפול מסויימים יש שימוש בהתנגדות המים לצרכי פעילות גופנית.
נוסף על כך, טיפול במים מתבצע בטמפרטורה גבוהה יחסית (עד כ-34 מעלות צלזיוס) וזו מרחיבה את כלי הדם המועבר לאיברים הפנימיים ולריאות. סוג יחודי זה של פעילות עשוי לתרום לילדים שמפתחים מחלות ריאה, כמו אסתמה.
חימום הגוף בתנועה משפיע גם על תחושות של כאב, מה שהופך את החוויה בעיקרה למאוד חיובית עבור הפעוט והילד.
יש לזכור כי עבור פעוטות אין טבעית מאשר סביבה מיימית – מקובל להניח כי ביציאתו מן הרחם המזין התינוק חווה מעין "טראומה" שאין לה למעשה מזור במהלך חייו מלבד השהייה במים.
על מנת לטפח יחסים בריאים בין העולל לסביבתו רצוי להביאו במגע תכוף עם מים ובהקשרים חיוביים.
לתינוק יש כשרים טבעיים להתמודד בסביבה מיימית, שבה הוא צף, שוחה וצולל ותנועותיו עצמאיות ובטוחות. יש לחזק ולבנות נטייה זו הן אצל תינוקות בריאים הן אצל תינוקות בעלי לקויות, לשיפור ההתפתחות המוטורית ותקשורת בריאה.
מומלץ לקרוא: התפתחות שפה ודיבור
כמו כן במצב של הצטננות בקרב תינוקות (במצב הנורמלי תינוק יהיה מצונן מעל גיל חצי שנה, משום שלפני כן הוא מוגן בשל נוגדנים מאמו) מומלץ לשהות עם הפעוט בסביבה רוויה באדים מפני שזו מסייעת להפחתת גודש הליחה ולהוצאתה מן גוף, ובאופן כללי לבצע עמו פעילות גופנית, גם בסיסית.
מדריכים לילדים בעלי צרכים מיוחדים יהיו בעלי הכשרה עיונית ומעשית בתחומם ובעלי יכולת גבוהה של קשב לצרכי הילד, והפעלתו באמצעות דגש על קשר עין, ריכוז ויכולת תגובה, בשימוש באביזרים שונים, שירים וסיפורים, כך שהחוויה הופכת נרטיבית ובעלת מסגרת ומשמעות עבור הילד.
טיפולים בתינוקות ובילדים במים מועברים על ידי אנשי מקצוע בלבד שהוכשרו בתחומם. ההכשרה ניתנת ממוסדות לימוד מקובלים, והמטפלים באים מתחומי הספורט, פיזיותרפיה וכן רפואה טבעית ומשלימה.
לקריאה נוספת: התפתחות ילדים בחצי השנה הראשונה לחיים
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||